Recente nieuwsberichten
Meer weergeven

October 3, 2019

September 25, 2019

September 12, 2019

June 6, 2019

Please reload

Transformatie door verval als alternatief voor sloop

31 Mar 2016

NRP is een platform dat zich inzet om kennis over renovatie en transformatie te ontwikkelen en te delen. Wie het over kennis heeft, heeft het ook over de toekomst, en dus de student. NRP wil dan ook graag weten met welke originele en innovatieve ideeën de masterstudenten van nu bezig zijn. Daartoe heeft het de NRP Masterprijs in het leven geroepen, een stimulans voor studenten om hun ideeën over renovatie en transformatie te delen.


Op de Academie van Bouwkunst in Amsterdam spreek ik met Hannah Schubert, winnares van de eerste NRP Masterprijs met haar onderzoek ‘Tweede Natuur’.

Afgelopen jaar won jij als eerste de NRP Masterprijs. Wie ben je en wat doe je?

‘Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd als landschapsarchitect aan de Academie van Bouwkunst. Wat ik interessant vind aan landschapsarchitectuur is het gebruik van de openbare ruimte in een stedelijke context.’

‘Ik ben ooit begonnen met planologie. Maar al snel wist ik dat ik richting ontwerp wilde. Toch heb ik eerst een onderzoeksmaster gedaan naar steden en globalisering. Daarna ben ik begonnen aan de duale master landschapsarchitectuur. Ik heb twee jaar gewerkt bij Karres+Brands en momenteel werk ik bij ontwerp en ingenieursbureau Carve. Daarnaast schrijf ik heel veel voor architectuurtijdschriften. Dat theoretische aspect is iets wat ik verder zou willen uitbreiden.’


Wat hield het je afstudeeronderzoek in waarmee je de NRP Masterprijs hebt gewonnen?

‘Mijn onderzoek ‘Tweede natuur’ houdt zich bezig met verval als transformatieproces.

Ik onderzoek de mogelijkheden voor een langzame transformatie van een gebouw naar een landschap. Transformatie door verval als alternatief voor sloop, wat vaak een abrupte breuk in de relatie tot het gebouw en de omgeving betekent.’


‘Ik onderzoek de mogelijkheden voor langzame transformatie van een gebouw naar een landschap’

 

‘Als casus heb ik gekozen voor het Scheringamuseum voor realisme in Opmeer. In mijn ogen staat het symbool voor de ondergang van het oude systeem, van nieuwbouw en speculatie. Toen ik een foto van het afgezette en verlaten Scheringa Museum zag, wist ik het, dit is het! Ik wilde mijn onderzoek graag toepassen op een modern gebouw. Dat maakt het spannender dan bij bijvoorbeeld kerken of kloosters. Je hebt met andere materialen te maken, die erop gericht zijn het proces van verval zo lang mogelijk uit te stellen. Bovendien kennen we allemaal de prachtige, oude ruïnes, maar is er veel minder bekend over moderne gebouwen die langzaam vervallen. De vraag is, wat dit zou kunnen opleveren.’

Wat gebeurt er momenteel met het Scheringamuseum?

‘Het gebouw is een half jaar geleden verkocht voor  bijna een miljoen euro terwijl het € 30 miljoen waard is. Het staat er nog steeds verlaten bij. Het gebouw heeft een maatschappelijke bestemming, dus je kunt er niet zomaar van alles mee doen, een lastig ding dus. Ik wil binnenkort contact opnemen met de nieuwe eigenaar.’

Hoe wist je van het bestaan van de NRP Masterprijs en waarom heb je jezelf aangemeld?

‘Er hing hier een poster op de Academie (voor Bouwkunst red.) en mijn vriend zei, jij moet je aanmelden, dit is iets voor jouw! Dat heb ik toen gedaan. Van andere studenten heb ik niet gehoord dat ze zich gingen aanmelden, terwijl het herbestemmingvraagstuk iets is wat hier heel veel aan bod komt.’

‘Ik geloof echt dat er behoefte is aan nieuwe ideeën. De wereld is na de crisis voor architecten echt ontzettend veranderd. Daarin ligt een enorme opgaaf’

 

Heeft het winnen van de NRP Masterprijs je een stimulans gegeven?

‘Het heeft veel aandacht gegenereerd. Zo is er een paginagroot interviewartikel verschenen in dagblad Trouw   waar veel reacties op zijn gekomen. Wat heel leuk is; er komt een tentoonstelling van mijn werk in kasteel Groeneveld in Baarn. Begin 2017 ga ik samen met Staatsbosbeheer een debattenreeks en tentoonstelling organiseren. De NRP Masterprijs helpt enorm bij dat soort dingen, je kunt de waardering voor je werk concreet aantonen.’

De winnaar van de NRP Masterprijs wordt beloond met een geldprijs van € 3.000,- Heb je al een bestemming voor je prijs gevonden?

‘Het geld staat nu nog veilig op m’n spaarrekening. Maar het plan is om een publicatie en een tentoonstelling aan mijn onderzoek te wijden. Mijn doel is om een breder publiek te bereiken en het plan verder te trekken dan alleen mijn eigen persoon. In de publicatie zou ik enerzijds de pragmatische kant van verval willen belichten en anderzijds de romantische kant er van, en met verschillende disciplines willen kijken naar de mogelijkheden van de strategie, zoals ecologen en planologen.’

‘De NRP Masterprijs opent deuren en is goed voor je netwerk’

 

Waarom zouden studenten zich moeten aanmelden voor de NRP Masterprijs?

‘Als ontwerper leef je toch al snel in een bubbel, en dan kunnen andere architecten je ontwerpen wel leuk vinden, dat wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld het interessant vindt. Ik was dan ook  blij verrast dat ik de NRP Masterprijs won en dat die prijs er überhaupt was. Zo’n prijs kan je echt enorm helpen: ten eerste omdat het fantastisch is dat er aandacht is voor je afstudeerwerk vanuit een andere vakwereld dan waarin je wordt opgeleid. Ik weet bijvoorbeeld dat de andere genomineerden momenteel concreet in gesprek zijn met gebouweigenaren, dat is geweldig! Het opent deuren en is absoluut goed voor je netwerk.’

‘Daarnaast, de thematiek van herbestemming en transformatie is de thematiek van de toekomst. Dus als je je daarin kunt onderscheiden....’

 

Bron: NRP

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Het Netwerk Historisch Cultuurlandschap is een netwerk van personen die zich beroepshalve of vanuit hun persoonlijke belangstelling interesseren voor het Nederlandse Historische Cultuurlandschap.

Contact

 

Arne Haytsma
Telefoon: ​06 51 26 13 04

E-mail: info@historischegeografie.nl

​​​

© 2015 NHC